Vi ser stadig flere nyhetssaker om selskaper som har opplevd brudd på datasikkerheten.
Ifølge en undersøkelse utført av Institute of Directors sier 76 % av bedriftslederne at styret har økt satsingen på nettsikkerhet, og 84 % av organisasjonene planlegger å bruke mer penger på nettsikkerhetstiltak de neste tre årene.
En bedrifts data kan gi konkurrentene fordelaktig kunnskap. Data på avveie kan også brukes aktivt til å skape et negativt bilde av en merkevare, slik at organisasjonen får et dårlig rykte og dårlig økonomi, som i verste fall kan føre til en konkurs.
Datasikkerhetsansvarlig, virksomhetens venn
Informasjon er en ressurs som hentes fra kundeforholdene. Informasjonen brukes til å måle fortjeneste, kontantstrøm og ressursenes tilstand og verdi. Den brukes til å rapportere om logistikken, aktivitetene og egenskapene til leverandørene samt kapasitet og avvik for ressursene. Når vi tar beslutninger, er de i stadig større grad basert på informasjon vi har samlet inn.
Eller som W. Edwards Deming skrev: Uten data er vi bare nok en person med en mening. Data er avgjørende for beslutningene som tas i en digital bedrift. Datasårbarhet faller gjerne inn under en av to kategorier – best beskrevet av Hanlons barberkniv: Tilskriv aldri noe som ondskap når det er tilstrekkelig å forklare det med forsømmelse og misforståelser:
1. Data avsløres utilsiktet av en enkeltperson på grunn av en feilbedømmelse, upassende brukeratferd, dårlige retningslinjer for organisasjonsstyring eller en dårlig teknologiarkitektur – eller en ulåst dør eller et ulåst tilgangspunkt som gir tredjeparter tilgang til data.
2. En tredjepart går bevisst etter data for å bruke dem til upassende formål. Slike parter kan ta i bruk hackingangrep, bestikkelser og korrupte midler for å få tak i data.
I begge tilfeller har organisasjoner en egeninteresse av å ha klare sikkerhetsprotokoller og -systemer for å skaffe seg kontroll over hvem som kan få tilgang til data, og til hvilket formål. Det er vanligvis en ansatt med en informasjonssikkerhetsrolle som får ansvaret for utvikling, implementering og bruk av et slikt system.
Enighet om risikovurdering
I et miljø der data er avgjørende for suksess og kontinuiteten til virksomheten, er det viktig å vite hvordan du skal holde dataene trygge
Som leverandør av kontorteknologi bidrar Canon hver dag med sikkerhetsløsninger for tusener av store, mellomstore og små bedrifter over hele verden.
Hovedbudskapet er å sikre dataene ved å konsentrere seg om det enkle først. Ved å implementere bare noen få tiltak kan informasjonssikkerhetsansvarlig langt på vei beskytte organisasjonen mot interne og eksterne sikkerhetsbrudd, kanskje til og med uten at det virker forstyrrende på sikkerhetssystemene og -protokollene til databrukerne.
Gå ut fra at det har skjedd sikkerhetsbrudd
Det er bedre å være føre var enn å prøve å sette i verk tiltak eller løse problemet etter at sikkerhetsbruddet har oppstått. Som den amerikanske kryptografen Bruce Schneier sa det: Hvis noen stjeler passordet ditt, kan du endre det. Men hvis noen stjeler fingeravtrykket ditt, kan du ikke skaffe deg en ny finger.
Canon oppfordrer bedriftsledere og sikkerhetsansvarlige til å tenke over hva et sikkerhetsbrudd kan bety for bedriften. Data som regnes som sikre, er én ting, det er noe helt annet når du må gå ut fra at dataene er ødelagte.
Hvordan kan Canon bidra til å holde dataene dine trygge
Digitale bedrifter er avhengige av dataene sine, og derfor er datasikkerhet et tema som opptar alle styrerom verden over.
Organisasjoner ønsker at partnerne skal bidra til sikkerheten uten å tilføre ekstra risiko. Canon er en proaktiv partner for bedrifter som ønsker å holde dataene sikre og ta i bruk gode informasjonssikkerhetsprotokoller. Vi vil at kundene skal vite at de kan gjøre bedre forretninger med Canon, vel vitende om at vi alltid vil proaktivt fokusere på.
Du kan ringe en Lyreco-representant på følgende nummer:
02272
Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.