Staples Solutions benytter cookies (og lignende teknikker som Facebook Pixels, beacons og Javascript) for websiden for å forbedre funksjonalitet og brukervennlighet, for å analysere trafikk og for reklameformål. Som en konsekvens av dette behandler cookies personopplysninger for forskjellige formål. Les mer om bruken av cookies på denne websiden i Cookie Policy. Les mer om hvordan denne websiden behandler personopplysninger i Personvernerklæringen. Ved å klikke på "OK" eller ved å åpne denne websiden, gir du tillatelse til anvendelse av disse cookies.

Logo Staples

Først kommer sikkerheten og deretter virksomheten.

Del på:
  • Staples_article

Arbeidsplasstrendene som bidrar til å øke produktiviteten i bedriften din

  • Helse og sikkerhet på arbeidsplassen.
  • Personlig sikkerhet og bygningssikkerhet.
  • Ergonomiske forhold.

Hva legger du i disse uttrykkene? Akkurat nå tenker du kanskje noe i retning av «Har egentlig kontoret mitt en brannansvarlig? Er det skiltet riktig til nødutgangene? Ser mine ansatte opp fra skjermen ofte nok? Er stolen min i riktig høyde?» Selv om alle disse spørsmålene er relevante, er det samtidig spørsmål som lenge har fått mye oppmerksomhet. De siste årene har fokuset endret seg, så hvis du driver en bedrift og vil vite hva diskusjonen innen helse og sikkerhet på arbeidsplassen i 2018 dreier seg om, er det bare å fortsette å lese …

Psykisk velvære. Det er lett å forstå at man trenger tid borte fra jobb for å bli bedre når man er fysisk syk – men har du noen gang tenkt over din egen eller dine ansattes mentale velvære? I en studie utført av Deloitte fant man at 84 % av ansatte har opplevd fysiske, psykiske eller atferdsmessige symptomer på nedsatt psykisk helse. Depresjonsliknende symptomer fører til omtrent fem tapte arbeidsdager og 11,5 dager med redusert produktivitet hvert kvartal. Uansett om du ser på de ansattes velvære eller selskapets bunnlinje, er dette et skremmende funn! Heldigvis kan det unngås. Studier har vist at fysisk trening kan forbedre mental aktivitet, og for små og mellomstore bedrifter trenger ikke dette å koste mye. I undersøkelsen understrekes det at hukommelse, psykisk helse, kreativitet og konsentrasjon kan forbedres med litt ekstra mosjon – hva med en spasertur i lunsjen?

Utbrenthet blant ansatte. Til forskjell fra symptomene ved nedsatt psykisk helse, som kjennetegnes gjennom større fravær og lavere produktivitet, knyttes utbrenthet gjerne til stress på grunn av urimelig arbeidsbelastning og økt arbeidstid. Sammen med Kronos har Forbes skissert at over en tredjedel av ansatte får e-post fra ledelsen utenfor arbeidstiden, og nesten 10 % av ansattes e-post mottas mens de er på ferie. Selv om det er fristende å tenke at teknologien gjør enkelte arbeidsrelaterte ansvarsoppgaver enklere å utføre, kan det også være skadelig for balansen mellom jobb og fritid og resultere i lavere produktivitet, utbrenthet og til syvende og sist at ansatte oftere slutter. Det å ha retningslinjer for å opprettholde en god balanse mellom jobb og fritid, er en effektiv og enkel måte å sikre at de ansatte begrenser overtiden. Det å oppmuntre til regelmessige pauser og aktiv kommunikasjon med andre ansatte er også nyttig for å redusere stress i arbeidsdagen. Produktiviteten til de ansatte påvirker selvsagt bunnlinjen i stor grad, så det er viktig å være oppmerksom på faresignaler og være tidlig på banen for å løse situasjoner hvis de oppstår.

Aktiv kommunikasjon. Føler du noen gang at du trenger å fortelle de ansatte at de må snakke mer med hverandre? I en tidsalder med interne meldinger, direktemeldinger, e-post og emojier bør man fortsatt huske på at menneskelig kontakt er viktig. I en undersøkelse gjennomført av FastCompany fant man at små samtaler mellom kollegaer øker ytelsen med 20 %, og iEconomic Times ble det avdekket at 72 % av ansatte som hadde en bestevenn på jobben, var mer fornøyd med jobben sin. Forskere for Harvard Business Review, Mahdi Roghanizad og Vanessa K. Bohns, fant at en samtale ansikt til ansikt tilsvarte 34 e-poster. Med tanke på tiden det tar å skrive 34 e-poster, kan en rask prat over en kaffe høres ut som den perfekte løsningen på alle dine problemer. Det er også viktig å tenke på at planløsningen på kontoret spiller en viktig rolle i kommunikasjonen mellom de ansatte. Selskaper som Google og IBM er ikke bare ute etter å være trendy – de vet faktisk hva slags innvirkning arbeidsområder har på mellommenneskelige relasjoner og produktivitet.

Du tenker kanskje at store selskaper har ressursene som trengs til å løse disse problemene relativt enkelt, men det er viktig å innse at uansett om du er bedriftseier, teamleder eller sjef på kontoret, har du kanskje den viktigste fordelen, og en som de store selskapene aldri får: Du er mye nærmere alle de ansatte enn dem. For å ta tak i utfordringer rundt helse og velvære på arbeidsplassen trenger du først og fremst å være klar over at de finnes. Deretter trenger du å forstå at prosesser og retningslinjer for å sikre de ansatte er relativt enkle og kostnadseffektive å få på plass. «Først kommer sikkerheten og deretter virksomheten» er mantraet å leve etter når du ønsker lykkelige og produktive ansatte.

Helse og sikkerhet

Les mer

Del på:

Fortsett lesingen

Kontakt
close

La oss snakke sammen

Du kan ringe en Staples-representant på følgende nummer:

02272

Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.

Get help NO

Form