Staples Solutions benytter cookies (og lignende teknikker som Facebook Pixels, beacons og Javascript) for websiden for å forbedre funksjonalitet og brukervennlighet, for å analysere trafikk og for reklameformål. Som en konsekvens av dette behandler cookies personopplysninger for forskjellige formål. Les mer om bruken av cookies på denne websiden i Cookie Policy. Les mer om hvordan denne websiden behandler personopplysninger i Personvernerklæringen. Ved å klikke på "OK" eller ved å åpne denne websiden, gir du tillatelse til anvendelse av disse cookies.

Logo Staples

Har møtene blitt forutsigbare og uinspirerende? Prøv disse gamifiaction-taktikkene

Del på:

Trenger møtene dine en energiinnsprøytning? Det er enklere enn du tror å gjøre møter produktive, engasjerende og til og med morsomme.

Hent inspirasjon fra såkalte «eurogame»-brettspill for å endre møteopplegget. I mange brettspill settes spillerne opp mot hverandre, men i disse spillene går spillerne sammen om å legge strategier som en gruppe. Vinnerlaget bygger noe sammen, for eksempel et samfunn, en sivilisasjon eller en by. På samme måte som med brettspillene kan du fylle møtene med samarbeidsstrategi og idébygging.

Her er et par gamifiaction-taktikker du kan prøve for å gjøre møtene dynamiske i stedet for kjedelige!

Start med noe som løser opp stemningen

En leken aktivitet som løser opp stemningen, tjener to formål: Den skaper umiddelbart en mer avslappet tone og bidrar til at alle i rommet blir mer åpne, noe som er viktig for et samarbeidsorientert møte.

Hvis denne gruppen møtes regelmessig, kan man starte det hele med et nytt spørsmål hver gang. Det kan være så enkelt som å la alle fortelle hva de gjorde i helgen eller fortelle om den siste bra filmen de så.

Hvis deltakerne ikke kjenner hverandre så godt, kan du forsøke mer kreative, samtaleskapende spørsmål. Her er noen ideer:

  • Hva var favorittmaten din da du var barn?
  • Har du noen gang møtt en berømt person?
  • Hva var den første jobben du hadde?
  • Hva var favorittspillet ditt da du var barn?

Du blir kanskje overrasket over å lære noe interessant om en av kollegene dine.

Varm opp med en tegneaktivitet

Samarbeidsmøter som idéutviklings- eller idémyldringsøkter innebærer noen ganger at man ber deltakerne om å tegne, skissere og illustrere ideene sine. Det kan være lettere sagt enn gjort. Selv om mange av oss likte å tegne som barn, er vi mer selvbevisste som voksne. Vi er redde for at tegningene vil være dårlige eller tåpelige. Men du trenger ikke være en stor kunstner for å formidle en idé ved hjelp av en tegning. Det klarer seg med en enkel skisse.

Gjennomfør en enkel tegneøvelse som oppvarming. Gi deltakerne 30 sekunder på å tegne et tre. Gi dem ytterligere 30 sekunder på å tegne en person. Vis skissene til de andre i gruppen. Alle skissene vil se litt forskjellige ut, men de vil helt sikkert ligne på trær og mennesker. Dette gjør at alle vil føle seg litt tryggere når de blir bedt om å tegne noe senere.

Finn ut mer om hvordan en leken tilnærming til samarbeid virker inn på arbeidsplassen med vår veiledning for å integrere barnespill på kontoret. 

Hold alle på tå hev (og på rett spor)

Håpet om å få til et samarbeidsorientert møte kan smuldre hen i samme øyeblikk som noen beveger seg bort fra temaet, og ingen ønsker å være uhøflig og avbryte dem. Det er her gamification virkelig kommer til nytte.

Skaff en visuell eller hørbar tidtakingsenhet som et tominutters timeglass eller en enkel timer. Sett en tidsgrense for hvor lenge alle kan snakke. Pass på at alle er klar over reglene på forhånd, slik at ingen blir overrasket når tiden er ute. Når tidtakingsenheten signaliserer at tiden er ute, gis ordet til neste person.

Dette vil få deltakerne til å bli mer oppmerksomme på andres tid samtidig som det oppmuntrer andre til å delta mer aktivt. Det vil også bety at møtene aldri mer vil overskride tiden!

La ideene strømme på

Idémyldring skal ikke være en konkurranse. Ingen enkelt person har «den beste» ideen. Du ønsker at deltakerne skal være fortrolige med å dele ideene sine, og du ønsker også å hindre dem som prøver å rakke ned på andres ideer. Ved å innføre prinsippet med «ja, og så» på møtene, gjør du nettopp det.

Hver gang noen presenterer en idé, er målet å tilføre den noe. Her er et eksempel: «For å bygge videre på Johns idé …» For å få deltakerne til å gjøre dette, kan du registrere de gangene du hører de magiske ordene «for å bygge videre på den ideen».

På slutten av uken kan du belønne den personen som brukte dette prinsippet oftest, med en gratis kaffe eller lunsj. Denne gamification-taktikken vil motivere deltakerne til å bygge videre på hverandres ideer mer proaktivt, slik at møtene bli mer samarbeidsrettet.

Fortsett samarbeidet etter møtet

Vi har alle opplevd det. Vi tilbringer en time eller to i et møte der vi diskuterer et viktig tema, og blir oppløftet av alle de gode ideene som dukker opp. Deretter skjer det ingenting. Ingen følger opp, og vi vet ikke helt hva som er neste steg.

Når møtet er slutt, må du sørge for å følge opp med notater og tiltak for alle som deltok. Hvis de ledende gruppemedlemmene ikke kunne delta eller deltok via videokonferanse, er det også viktig å holde dem orientert ved hjelp av møtenotater.

Hold samarbeidet gående med Oxford Smart Flipchart og SCRIBZEE®-appen for smarttelefoner. Ta notater som vanlig på arktavla, og bruk deretter smarttelefonen til å skanne sidene. SCRIBZEE® samler sidene i én enkelt høykvalitets PDF-fil som kan deles med hele gruppen på nettet. Når deltakerne igjen sitter ved skrivebordet sitt, finner de møtenotatene i innboksene sine.

Om du prøver ut bare en eller to av disse ideene, kan du snu opp ned på møtene. Når deltakerne får følelsen av at ideene og meningene deres teller, er du på god vei mot mer produktive og samarbeidsorienterte møter.

Del på:

Fortsett lesingen

Kontakt
close

La oss snakke sammen

Du kan ringe en Staples-representant på følgende nummer:

02272

Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.

Get help NO

Form