“White Paper” rapporten “Work Better By Design” er utgitt av Leitz og belyser 10 prinsipper for god design. Det er tatt utgangspunkt i prinsippene skissert av den anerkjente designeren Dieter Rams, som var ansvarlig for produktutvikling hos Braun på 70-tallet.
Med utgangspunkt i hans prinsipper: God design:
… er innovativt
… gjør et produkt nyttig
… er estetisk
… gjør et produkt forståelig
… er diskret
… er ærlig
… varer lenge
… er gjennomtenkt til minste detalj
… er miljøvennlig
… er så lite design som mulig
Nina Saller, designer hos xbeyonds, forklarer: «Selv om en logo eller et produkt er diskret eller nedtonet, betyr det ikke at det er mindre design bak det. «Less i more»-trenden er forankret i behovet for visuell støyreduksjon i svært komplekse miljøer. Brukeren trenger ikke å se kompleksiteten som ligger under overflaten.»
Leitz NeXXt serien med stiftemaskiner er et godt eksempel. Visuelt er maskinene slående. De kommer i en rekke farger, men det som virkelig skiller disse fra andre merker ligger skjult. «Direct Impact»-teknologien løser problemene som mange har opplevd med stifting. Gjennom omfattende observasjoner av hvordan folk brukte sine stiftemaskiner, ble det tydelig for designerne hva som var årsaken til stifteproblemene. Over 60 % tok stiftemaskinen opp fra skrivebordet og holdt den i hånden da de stiftet. Denne måten er hovedårsaken til stifteproblemene, da de fleste stiftemaskiner er utviklet for å brukes når de står på skrivebordet. Med denne kunnskapen, kunne Leitz utvikle en serie med stiftemaskiner som kan brukes både med hånden eller når de står på skrivebordet. Og du er garantert problemfri og perfekt stifting hver gang.
Design spiller en stor rolle i alle aspekter av våre liv, og de produktene og tilbehøret vi bruker på jobb er ikke noe unntak. Det er en god grunn til at moderne bedrifter gjør kontorer fargerike og inspirerende. God design gir økt kreativitet og produktivitet, økt pålitelighet og gir stor verdi og tilfredshet for brukeren. Disse funnene støttes av en studie ved Exeter University: mennesker som jobber i et fargerikt og frodig miljø (bilder, planter osv.), var 17 % mer produktive enn de som jobber i mer striglede omgivelser (bart og funksjonelt). En arbeidstaker som får være med i utformingen av sin arbeidsplass, var 32 % mer produktive.
Dette er en av årsakene til hvorfor Leitz WOW design-serien fortsetter sin seiersgang og beviser at følelser, farger og personlighet også tilhører den trauste verden innenfor kontorrekvisita. Produktene i denne serien har stor estetisk appell og reflekterer brukens personlighet og gir kompromissløs kvalitet.
Suksessfulle bedrifter som omfavner design er bevisste på at de også har en intern kunde – sine egne ansatte. Det handler ikke lenger om at man går til bygningen hvor man jobber – det handler om å like de omgivelsene man jobber i. Det handler om å være på en plass som hjelper deg til å prestere mer.
Ny teknologi, nye muligheter, og nye måter å designe på, har har motivert selskaper til å utvikle produkter bedre enn noen gang før. Når du kjøper et nytt produkt fra et selskap som Leitz, investerer du ikke bare i noe som ser flott ut, men også noe som gjør at du får gjort jobben raskt og effektivt, og vil være kostnadsbesparende på lang sikt.
Konseptet «Total Cost of Ownership (TCO)» er velkjent for mange innkjøpssjefer innenfor mange områder. Undersøkelser utført av Vocatus, etter oppdrag fra Leitz, avdekket betydelige ytelsesforskjeller mellom enkle, rimelige produkter og et produkt fra et anerkjent varemerke. Et kvalitetsprodukt gir mindre brukerproblemer og har lengere levetid. For eksempel tilfellet med en Leitz stiftemaskin, vil besparelsen være ca. 1.900 kroner under produktets levetid.
Du kan ringe en Lyreco-representant på følgende nummer:
02272
Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.