Staples Solutions benytter cookies (og lignende teknikker som Facebook Pixels, beacons og Javascript) for websiden for å forbedre funksjonalitet og brukervennlighet, for å analysere trafikk og for reklameformål. Som en konsekvens av dette behandler cookies personopplysninger for forskjellige formål. Les mer om bruken av cookies på denne websiden i Cookie Policy. Les mer om hvordan denne websiden behandler personopplysninger i Personvernerklæringen. Ved å klikke på "OK" eller ved å åpne denne websiden, gir du tillatelse til anvendelse av disse cookies.

Logo Staples

Hygiene på kontoret: den sjokkerende sannheten

Del på:

10–12 % av fravær på grunn av sykdom i EU-land er på grunn av influensa. Hvis vi tenker på at en gjennomsnittlig person bruker 35–40 timer i uka på jobben, kommer i kontakt med et antall ulike mennesker og tar på mange forskjellige overflater hvor influensaviruset kan oppholde seg – da skjønner vi hvor viktig det er med hygiene på kontoret. 

Forskning viser at gjennomsnittlig andel for overføring av influensaviruset på jobben er 16,2 %. Denne andelen for smitte av sykdom kan ha alvorlige konsekvenser for et firma med tanke på produktivitet og økonomi.  Influensaviruset alene estimeres til å koste rundt £1465 millioner i EU. Det er viktig at man tar rengjøringsrutiner på alvor og at man identifiserer områder hvor det raskt oppstår bakterier slik at man får iverksatt forebyggende tiltak. Noen av gjenstandene som vi bruker daglig, kan ofte bli oversett fordi vi ikke tar oss tid til å vurdere hvor mye bakterier som faktisk kan danne seg på overflaten til disse. Med dette i tankene vil vi at du skal spørre deg selv: vet du egentlig hvor skittent kontoret ditt er?

10 millioner bakterier befinner seg på skrivebordet ditt 

Det hevdes at et skrivebord er gjennomsnittlig 400 ganger mer skittent enn et toalettsete og 100 ganger mer skittent enn et kjøkkenbord. Dette er ikke noe man kan vurdere med det blotte øye, fordi selv den ryddigste arbeidsplassen kan ha fullt av bakterier på overflaten. Det er viktig å ha god hygiene for å redusere overføringen og mengden bakterier på pulten. Fordi mange ofte ikke er flinke nok til å rengjøre arbeidsplassen sin, er det viktig å ha gode rutiner som bidrar til å redusere mengden av bakterier som får spre seg fritt. Daglig vask av skrivebordet med et universalt rengjøringsmiddel bidrar til å redusere skitt og bakterier som man kommer i kontakt med daglig. Et universalt rengjøringsmiddel er et allsidig og effektivt produkt for bruk på forskjellige overflater. Det gjør at områdene du bruker mest holder seg rene og hygieniske.

Rundt 80 % av vanlige sykdommer spres ved berøring

Hver gang du berører en telefon, tastatur eller datamus, sprer du bakterier effektivt. Hvis du tenker over antall gjenstander og områder som du deler med andre hver dag, fra telefoner til dørhåndtak, kjøkkenoverflater og vannkokere, og antall mennesker som kommer i kontakt med disse, da skjønner du at risiko for overføring og oppsamling av bakterier er veldig stor. Det hevdes at influensaviruset kan overleve på overflater opptil 3 dager. Det betyr at rengjøring og god hygiene er veldig viktig.

Gjennomsnittlig antall bakterier per overflate

Siden tre av fem infeksjoner forårsakes av skitne hender, kan det være en god idé å innføre en håndvaskveiledning, hvor gode prosedyrer for håndvask forklares. Det sies at kun 40 % vasker hendene etter å ha vært på toalettet, noe som betyr at spredningen av sykdomsbakterier øker dramatisk. Antibakteriell håndvask er et utmerket tiltak for å forhindre spredning av bakterier, og er grunnleggende på ethvert toalett eller kjøkken. Å ha antibakteriell håndvask der det er stor risiko for spredning av bakterier, kan oppfordre ansatte til å være ekstra nøye med håndvasken før de spiser eller etter at de har vært på toalettet.

11 % av kontoransatte vasker ikke tastaturet sitt

Et gjennomsnittlig tastatur kan huse så mange som 7500 bakterier, og siden dette er et mye brukt verktøy på kontoret, er det viktig å rengjøre det regelmessig. All slags skitt, matrester og til og med døde hudceller kan feste seg mellom tastene, og dette kan føre til oppsamling av bakterier. Hvis kontoret ditt har implementert «hot-desking», hvor to eller flere bruker samme skrivebord til ulike tider, bør ansatte få tilgang til egnet rengjøringsutstyr, slik at de kan rengjøre arbeidsplassen før bruk. Det er viktig å forhindre at ansatte kommer i kontakt med virus som kan føre til sykdom, så godt det lar seg gjøre. Våtservietter eller spesielle rengjøringskluter kan bidra til å fjerne en god del av disse bakteriene 

Hvis du spiser ved skrivebordet, kan dette føre til at du blir syk
Det finnes visse typer bakterier utenom forkjølelsesvirus og influensavirus som vi ofte kommer i kontakt med på kontoret og som kan gjøre oss syke. Det er viktig å advare folk mot å spise lunsjen sin ved skrivebordet, fordi det kan føre til alvorlig risiko for at disse bakteriene overføres fra overflater og gjenstander til maten de spiser. Hvis noen skriver på tastatur og spiser samtidig, kan bakterier fra tastaturet enkelt overføres fra hendene til maten.

E. coli kan befinne seg på tastaturer og på dørhåndtak hvis personer ikke har vasket hendene skikkelig etter å ha vært på do. Denne typen bakterier kan forårsake dårlig mage.

Enterococcus faecalis-bakterien kan befinne seg på tastaturer og overleve der i opptil 24 timer. Denne typen bakterier kan forårsake urinveisinfeksjoner.

La ansatte jobbe hjemmefra når de er syke
Det kan være lurt å vurdere å la ansatte jobbe hjemmefra for å forhindre spredning av sykdommer som influensa. Dette gjelder særlig når sykdommen er smittsom, men ikke svekkende, slik at man kan beskytte de andre på kontoret. Influensaviruset kan spre seg fra opptil nesten to meter unna, så det er viktig å ta de riktige tiltakene. En frisk arbeidsstyrke er en produktiv arbeidsstyrke, så om du lar ansatte jobbe hjemmefra når det er mulig, kan dette være viktig for å redusere smitte av sykdommer, og resultatet vil bli mindre fravær.

Det er mye man må tenke på når det gjelder gode hygienestandarder på kontoret, men vi har oppsummert noen av hovedpunktene i infografikken nedenfor, med tips om hvordan du kan gjøre kontoret ditt til et sunnere arbeidsmiljø.

Sørg for at de ansatte er klar over hygienereglene som bedriften har opprettet. Helse og sikkerhet på kontoret er noe som alle individer er ansvarlige for. Vurdering av nåværende prosedyrer relatert til helse, hygiene og renslighet på arbeidsplassen er første steg mot å redusere virusrelatert sykdom og spredning av bakterier på kontoret. Det er alltid bedre å forhindre enn å prøve å kurere sykdom. 

Del på:

Fortsett lesingen

Kontakt
close

La oss snakke sammen

Du kan ringe en Staples-representant på følgende nummer:

02272

Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.

Get help NO

Form