De fleste bedrifter er opptatt av hvordan deres kontor tar seg ut, og ønsker å skape et miljø som er stimulerende, produktivt og sunt. Men ta en nærmere titt på de forferdelige og motbydelige fakta som begynner å dukke opp, om hvor uhygieniske enkelte kontorplasser er, selv om de tilsynelatende er rene og hygieniske for det blotte øye.
Det er ikke bare områder som kjøkken og toalett, som du kanskje forventer har de fleste bakteriene, som nødvendigvis er de verste stedene. Det er ofte kontorpulten. En studie sier at det gjennomsnittlige toalettsetet har 49 mikrober per kvadrattomme, mens PC-tastaturet har så mange som 3.295.
Med disse fakta i bakhodet, kommer det her fem viktige sider av kontorlivet, som kan utgjøre en alvorlig trussel for arbeidstakernes helse.
Skitne hender på tastatur og mus
Det er anslått at 80 % av alle infeksjoner overføres ved berøring, slik at eventuelle områder som er i hyppig kontakt med menneskehender er potensielle problemområder. De to gjenstandene på kontoret som dine ansatte oftest er i kontakt med, er sannsynligvis tastatur og mus. Med utbredelsen av åpne kontorlandskap, vil sjansen være stor for at en rekke av dine ansatte bruker det samme utstyret i løpet av en dag.
Selv om farene for å plukke opp infeksjoner fra tastatur og mus er reelle, er det enkle måter du kan holde kontroll på problemet. Ved å kombinere god håndvask og desinfeksjon, med hyppig rengjøring av tastatur og mus med anti-bakterielle servietter, reduseres risikoen betraktelig.
Telefoner på deling
For mange er de dager da alle hadde sin egen telefon på pulten, for lengst talte. Den økende bruken av epost og mobiltelefoner, istedenfor fasttelefon, har sørget for det. At to eller flere deler på å bruke den samme telefonen, er imidlertid fortsatt vanlig, og utgjør en åpenbar risiko for helsen. Med hender og munn i nærhet til hverandre, går overføring av bakterier altfor lett. Igjen kan en kombinasjon av håndvask og regelmessig rengjøring kutte betraktelig ned på helserisikoen.
Kollegaer ved hverandres skrivebord
I ethvert kontor vil det alltid forekomme en viss mingling, og dessuten låner man hverandres skrivebord innimellom. Dessverre bidrar dette til å spre bakterier, og når vi vet at noen av de mest alvorlige typene, slik som E-coli, kan overleve på overflater i godt over et år, må man gjøre det som er mulig for å bekjempe dem. I tillegg til regelmessig rengjøring, vil det å tilby en pause- og minglesone med godt renhold, bidra til å begrense problemet.
Personale som spiser ved skrivebordet sitt
Det er anslått at rundt 67 % av oss spiser lunsj ved skrivebordet, enten fordi vi har veldig liten tid og mye å gjøre, eller at det ikke finnes egnede alternativer, som for eksempel egne spiserom. Ikke bare er det uheldig at det ikke oppleves som om det har vært noen ordentlig pause for medarbeiderne, men smuler, søl og griseri samler også bakterier. Den opplagte løsningen er å sørge for et tilstrekkelig felles område for spising, som rengjøres grundig hver dag.
Medarbeidere forlater skitne bestikk og servise på skrivebordet
Når det gjelder måltider ved skrivebordet, står det gjerne igjen skitne tallerkener og bestikk hele ettermiddagen. I tillegg til å være et perfekt sted for bakterier å vokse, kan disse også potensielt tiltrekke skadelige smittebærere som fluer. En god løsning på dette, er å innføre nulltoleranse: Sørg for at alle vet at de må vaske opp straks de har spist, eller sette inn i oppvaskmaskinen.
Selvfølgelig handler ikke disse forslagene bare om hvordan du gjør kontoret mer hygienisk. De vil også gjøre kontoret til et mye hyggeligere sted å arbeide. Bedre motivasjon for dine medarbeidere finnes vel ikke?
Du kan ringe en Lyreco-representant på følgende nummer:
02272
Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.