Staples Solutions benytter cookies (og lignende teknikker som Facebook Pixels, beacons og Javascript) for websiden for å forbedre funksjonalitet og brukervennlighet, for å analysere trafikk og for reklameformål. Som en konsekvens av dette behandler cookies personopplysninger for forskjellige formål. Les mer om bruken av cookies på denne websiden i Cookie Policy. Les mer om hvordan denne websiden behandler personopplysninger i Personvernerklæringen. Ved å klikke på "OK" eller ved å åpne denne websiden, gir du tillatelse til anvendelse av disse cookies.

Logo Staples

Fire måter å skape en sunn arbeidsplass på

Del på:
Staples_article

De ansatte er din viktigste ressurs. Derfor bør en viktig del av bedriftsstrategien din være å tilrettelegge for at de ansatte holder seg friske og sunne. Hvis du legger til rette for en sunn livstil for ansatte og kollegaer, får du umiddelbart økonomiske fordeler gjennom redusert sykefravær og økt produktivitet. 

Du oppnår også større fordeler i det lange løp når du viser at du bryr deg om de ansatte, for eksempel økt moral og færre som slutter. Vi har kommet frem til fire nøkkelområder du bør fokusere på for å skape en sunn arbeidsplass. 

Hold det rent
Det kan være demotiverende å jobbe i et arbeidsmiljø med dårlig renhold. Her trives forkjølelsesbakterier og magevirus som kan skade bedriftens produktivitet. Det er verdt å investere i gode rengjøringsprodukter og bestille jevnlig, grundig rengjøring fra et rengjøringsbyrå.

Fokuser ikke bare på kjøkkenet og toalettene. Bakterier og virus kan trives like godt på arbeidsområdene til de ansatte også. Fasttelefoner og tastaturer er vanlige smittekilder, og basiller samler seg lett på skrivebord, skrivere og annet kontorutstyr også. 

God håndhygiene er det viktigste virkemiddelet for å forebygge spredning av sykdommer. Veggmonterte dispensere med antibakterielle midler minner folk om å tenke på hygiene, men du kan også sette ut småflasker på arbeidsområdet til hver enkelt ansatt. Sørg for at det også finnes mer enn nok av håndsåpedispensere på kjøkkenet og toalettene for å stoppe spredningen av bakterier. 

I tillegg må du sørge for at de ansatte har god tilgang til søppelbøtter og søppelposer, slik at dere har full kontroll på søppelet. De ansette tilbringer mye tid på jobben. Det er derfor viktig å sikre høy standard for hygiene og renhold. 

Design som fremmer god helse
God ergonomisk design der arbeidsplassen er tilpasset de ansattes individuelle behov, spiller en stor rolle når du skal skape et sunt arbeidsmiljø. Gode stoler og sitteplasser, som inspiseres jevnlig og byttes ut ved behov, og arbeidspulter i riktig høyde, er grunnleggende investeringer som koster mindre enn langvarig sykefravær. 

Plager i korsryggen forårsaker et betydelig antall fraværsdager og kan bli verre over tid. Dette er vanlig i yrker som involverer tunge løft, men det kan også forårsakes av å sitte lenge på dårlige kontorstoler. Derfor er det viktig å skaffe den rette stolen til den enkeltes behov. 

Selv om det er viktig å skaffe riktig stol til den ansatte, finnes det mer du kan gjøre for å forebygge skader. Ved å investere i ergonomiske møbler for å sikre at folk har det komfortabelt på jobb, kan du forhindre muskelproblemer – i tillegg bidrar det til at de føler seg verdsatt. Karpaltunnelsyndrom, et håndleddsproblem man kan få ved å skrive mye, kan føre til sykefravær og kanskje kreve en operasjon. Det kan unngås. Polstrede håndleddsstøtter er en investering som er både rimelig og effektiv.

Lyset på kontoret er en annen viktig faktor når du skal skape en sunn arbeidsplass. Dårlig opplyste lokaler kan virke demoraliserende på de ansatte og gjøre at de jobber tregere. På den annen side kan for mye lys utløse migrene eller lignende. Dagslys er den beste typen lys. Slipp inn så mye som mulig, da blir atmosfæren umiddelbart bedre.

Bekjempe influensa
Uansett hvor ivrige og aktive de ansatte er, kan de fortsatt bli sengeliggende med forkjølelse. Og bakterier kan spre seg raskt på en arbeidsplass. Sørg for at det finnes antibakterielle servietter folk kan bruke til å tørke av telefonrør og tastaturer. Oppmuntre dem også til å bruke antibakterielle midler på hendene.

Selv den mest sterile arbeidsplassen kan ikke bli helt virusfri. De sprer seg altfor effektivt gjennom hoste og nysing. Arbeidsgiver kan bli sin egne verste fiender når de applauderer at ansatte kommer på jobb når de er syke. De smitter jo bare andre. Det lønner seg å oppmuntre de ansatte til å holde seg hjemme når de er smittsomme. Hvis du har ansatte som er smittet, men friske nok til å jobbe, kan du gi dem bærbare PC-er så de kan jobbe hjemmefra. 

Holde de ansatte engasjerte og fornøyde
Det å vise de ansatte at helsen deres er viktig, er et virkningsfullt middel for å holde dem engasjerte og motiverte. Dette viser også resten av verden at du har en ansvarlig bedrift som passer på den viktigste ressursen sin.

Vi har en jobbkultur som belønner folk for hvor mange timer de jobber. Dette betyr at mange ansatte føler at de må vise at de er mye på jobb når arbeidsbelastningen er høy. Forskning viser derimot at dette har en negativ effekt på kvaliteten på jobben som disse ansatte gjør. 

Vi har visstnok et begrenset lager med kognitiv kapasitet som tømmes når vi jobber kontinuerlig uten pauser. Når man jobber uten stopp, oppstår det stressreaksjoner som gjør det vanskeligere å konsentrere seg, og som bygger seg opp over tid og kan skade ens følelsesmessige og mentale helse. Det er helt nødvendig å ta en pause fra jobb for å kunne la kreativiteten og tankekraften bygge seg opp igjen. De ansatte kan bli mer produktive hvis du oppmuntrer dem til å ta pauser regelmessig.

Det er viktig med jevnlig påfyll for å sikre at hjernen fungerer optimalt. De ansatte føler bare at de kan gjøre dette hvis du oppmuntrer dem til det, og du oppnår dette best ved å bruke deg selv som eksempel. Noen gode ting å starte med er å gå deg en tur i lunsjen, gå fra jobb i tide og ta ut feriedagene dine. 

Å fremme en kultur på arbeidsplassen som tar helse og velvære på alvor, er en viktig strategi, og det er ditt ansvar å sikre at helse tas på alvor på arbeidsplassen din. Du blir ikke bare mer populær hos de ansatte fordi du passer på dem, du kommer også til å få anerkjennelse fra resten av bransjen og andre bedrifter. Du investerer allerede i å rekruttere, lære opp og utvikle de ansatte, og da er det vel logisk å passe på at de er sunne og glade også? 

Del på:

Fortsett lesingen

Kontakt
close

La oss snakke sammen

Du kan ringe en Staples-representant på følgende nummer:

02272

Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.

Get help NO

Form