5 metoder for å skape og fremme en sunn arbeidsplass
5 metoder for å skape og fremme en sunn arbeidsplass
Del på:
Bedrifter i dag jobber for å prioritere helse på arbeidsplassen – alt fra å bekjempe snufsing og nysing til å redusere plager og smerter. Ved å fokusere på velvære på arbeidsplassen kan bedrifter redusere fraværet, øke produktiviteten og beholde de ansatte lenger. Følgende fem områder er metoder som bedriften kan bruke til å fremme velvære hos de ansatte og integrere helsebringende tiltak i arbeidsmiljøet.
1. Kontordesign med fokus på velvære
I løpet av en arbeidsuke blir kontoret på mange måter et hjem borte fra hjemmet. Mange ansatte bruker minst halve døgnet på kontoret, og ofte sitter man lenger i kontorstolen enn man sover i sengen om natten. Bedrifter har uendelige muligheter til å benytte prinsippene for generelt velvære på kontoret i utformingen av de ansattes arbeidsplass, i alt fra kontorstoler og tastaturer til taklamper.s.
Hvis du vil skape en kontorutforming som fremmer velvære, bør du fokusere på følgende:
Evaluer ergonomien: Arbeid kan bokstavelig talt være smertefullt hvis ikke man har gode kontormøbler som gjør at de ansatte kan utføre sine daglige oppgaver på en komfortabel måte. 86 % av ansatte rapporterer faktisk om plager grunnet kontormøbler eller -utstyr. Det positive med dette er at det ofte er enkelt og rimelig å forbedre komforten i kontormiljøet ved å investere i ergonomiske stoler og tastaturer samt skrivebord med justerbar høyde og skjermstativer. Dermed kan bedrifter øke komforten og velværet på arbeidsplassen, samtidig som faren for potensielle kompensasjonskrav fra de ansatte reduseres.
Mål luftkvaliteten innendørs: Det er ikke sikkert at man registrerer forurensning i luften med det blotte øye, men det betyr ikke at man kan lukke øyet for det. I henhold til reguleringene kan det faktisk hende at nivået av luftforurensning innendørs ligger fra 5 til 100 ganger høyere enn nivået utendørs. For å unngå å trigge og utløse allergier bør bedriften vurdere stoffene som brukes i kontormøblementet, prøve å bruke maling og tusjer med lavt eller ikke-eksisterende giftstoffnivå og plassere planter i lokalene for å redusere luftforurensning.
En god ide: Undersøk belysningen. Du kan forbedre synligheten og arbeidsmoralen, og samtidig redusere øyeplager, ved å fokusere på innendørs belysning. I tillegg til at humøret stiger, kan tilgang til naturlig lys og dagslys bidra til at bedrifter scorer poeng på LEED-skalaen (Leadership in Energy and Environmental Design). Lysdimmere og automatiske lysavslåingskontroller bidrar også til LEED-poeng, og gjør det mulig for de ansatte å justere belysningen i henhold til sitt komfortnivå og sine preferanser.
2. Ryddigere arbeidsmiljø
Bruk gulvmatter: I tillegg til å gi et uryddig inntrykk kan skitne og glatte gulv også utgjøre en helse- og sikkerhetsfare for brukere av bygningen. Bruk av gulvmatter i ganger er et viktig første skritt mot å takle slike problemer. Med et effektivt gulvmattesystem blir faktisk ca. 90 % av smuss og jord som dras med inn i en bygning, lagt igjen på de første meterne.
Velg bærekraftige rengjøringsløsninger. Tradisjonelle rengjøringsmidler kan avgi uønsket damp og forurensningsstoffer som kan redusere luftkvaliteten og ha negativ helseeffekt. For å beskytte bygningsressurser og -brukere bedre er det viktig å velge bærekraftige og tryggere rengjøringsløsninger med lave eller ikke-eksisterende flyktige organiske forbindelser, og dessuten lite eller ingen lukt.
Hindre at mugg oppstår. For å hindre stygge flekker og helsefare forbundet med mugg, er det viktig å bruke rengjøringsprodukter proaktivt og forebyggende. Rutinemessig rengjøring av luftventildeksler, filtre og sluk og unngåelse av overforbruk av vann for å hindre muggvekst. Fjern alle muggforekomster som oppstår, umiddelbart og grundig.
3. Et eple om dagen …
En sunn diett er et viktig utgangspunkt for et sterkt immunforsvar og forebygging av synkende energinivå. Oppfordring til sunne spisevaner er en annen metode for å fremme velvære på arbeidsplassen. Det er ingen hemmelighet at ernæring kan bidra til vektøkning og slapphet – problemer som ofte har sammenheng med en sittestillende livsstil. I et forsøk på å fremme og øke velvære kan bedrifter oppmuntre de ansatte til å velge et sunnere kosthold. Her er noen tips du bør notere deg:
Endre matutvalget på pauserommet: Hjelp de ansatte med å forbli opplagte og sunne med energirike snackløsninger som demper godtesuget. Energimiks, müslibarer og flaskevann er populære tilbud, og de er dessuten enkle å oppbevare. Ved å gjøre disse alternativene tilgjengelige for de ansatte kan man dempe godtesuget og øke produktivitetsnivået.
Innfør ordning med levering av fersk frukt: I stedet for å spandere smultringer på månedsmøtene bør du velge mer naturlige sukkerstoffer, og du bør også vurdere å spandere fersk frukt på dine ansatte. Inngå en avtale med et firma som leverer frukt, slik at dere får tilgang på sunnere og mer smakfulle snackalternativer. Vurder også å endre lunsjmenyen. Lunsjmøter kan være sunne og forfriskende hvis du bestiller salater i stedet for pizza eller smørbrød.
urder innholdet i automatene. Hjelp om mulig de ansatte med å unngå fristelser i automatene ved å fylle dem opp med sunne løsninger som inneholder lite mettet fett og salt.
4. Bekjemp influensa
Influensa og andre forkjølelsestyper, spesielt når man arbeider i trange kontorlandskap, kan ha en dominoeffekt på arbeidsplassen ved at én etter én av de ansatte rammes slik at produktiviteten går kraftig ned. Men når temperaturen synker, trenger det ikke å innebære at snufsing og nysing gjør sitt inntog på kontoret.
Sett opp følgende på listen over ting du trenger for å bekjempe bakterier og holde arbeidsstokken frisk:
Rengjøring av overflater som ansatte ofte er i kontakt med: Tenk på hvor mange personer som har tatt i dørhåndtak, trappegelendere, heisknapper, kopimaskiner, telefoner på konferanserom, vannkjølere, automater og minibanker. Rengjør disse ofte berørte overflatene regelmessig – enda oftere i influensasesongen – slik at du holder dem fri for bakterier. Selv om en overflate tilsynelatende ser ren ut, kan den være en bakteriebombe, og derfor er det viktig å ha regelmessige rengjøringsrutiner, og oppfordre de ansatte til å vaske hendene ofte. Artikler som enkeltpersoner berører ofte, kan også huse bakterier. Undersøkelser viser at en tredjedel av de ansatte tror at deres tastatur og telefon er de skitneste kontorartiklene, men mindre enn 10 % sier at de rengjør dem ofte. Ved å tilby antibakterielle servietter og oppfordre de ansatte til å gjøre rent på sin arbeidsstasjon kan du oppnå et renere og sunnere kontormiljø.
Gi de ansatte opplæring: Vurder formelle opplæringskampanjer, inkludert nyhetsbrev og informasjonsplakater, som oppfordrer de ansatte til å "dekke til hosting" og "nyse i armhulen" (ikke hendene) når man ikke har en papirserviett tilgjengelig. Igjen er det essensielt å understreke viktigheten av håndvask.
5. Bruk teknologien som er tilgjengelig
65 % av ansatte sier at de går på jobb selv om de er syke, noe som gjør at de ikke utfører arbeidet optimalt, og i tillegg utsetter de kollegaene sine for smittefare. I slike tilfeller når presserende prosjekter gjør det vanskelig å ta en sykedag, kan teknologien bidra slik at de ansatte likevel kan jobbe uten å spre smitte. Det er enkelt og ofte økonomisk gunstig for bedrifter å tilby teknologverktøy og kunnskap som kan fremme et sunt arbeidsmiljø hjemmefra.
Ikke nøl – vaksiner deg: Informer de ansatte om viktigheten av årlig influensavaksine. I henhold til CDC (Centers for Disease Control and Prevention) starter den årlige influensasesongen i oktober og varer til mai. Det tar omtrent to uker fra man får influensavaksinen til kroppen utvikler beskyttende antistoffer – og før vaksinen får virkning – og derfor er det lurt å vaksinere seg tidlig, slik at du ikke blir berørt når influensasesongen setter inn.
Gjør det enkelt å jobbe hjemmefra: Ikke tving deg selv til å dra på kontoret hvis du er syk. Oppfordre i stedet de ansatte til å arbeide hjemmefra hvis de er i ferd med å bli syke. Hvis du tilbyr verktøyene og infrastrukturen som skal til, kan de ansatte opprettholde produktiviteten ved å jobbe hjemmefra. De viktigste verktøyene er bærbare PC-er og/eller nettbrett for tilkobling eksternt, og enkel tilgang til bedriftens virtuelle private nettverk (VPN). Sørg for at de ansatte også har god kjennskap til sikkerhetsprotokollen, spesielt hvis de har tilgang til sensitive data og overfører viktige filer til og fra kontoret.
Det er teamarbeid
Fremming av velvære på arbeidsplassen bør være et tiltak som alle samarbeider om. Initiativene, prosedyrene og aktivitetene ovenfor omfatter ulike deler av en organisasjon, og derfor virker det fornuftig for flere parter og interessenter å involvere seg. Iverksetting av tiltak for å skape og fremme en sunnere arbeidsplass kan hjelpe organisasjoner med å understreke sitt engasjement for de ansattes velvære, samtidig som man reduserer fraværet, øker produktiviteten, inspirerer til en sunnere livsstil og sparer kostnader. Det er jammen meg en sunn gevinst!
Del på:
Fortsett lesingen
Kontakt
close
La oss snakke sammen
Du kan ringe en Lyreco-representant på følgende nummer:
02272
Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.