Bærekraft er ikke bare et spørsmål om preferanse eller god PR lenger. Rask utvikling i offentlig opinion og endringer i statlig lovgivning er i ferd med å bli en avgjørende faktor for om bedriften din er økonomisk lønnsom. Her er seks bærekraftige tiltak som kan gi bedriften din fordeler:
1. Forbedret merkevareimage og større konkurransefortrinn
Det er 58 % mer sannsynlig at forbrukere kjøper din bedrifts produkter eller tjenester når de vet at det er viktig for dere å redusere innvirkningen dere har på samfunnet og miljøet. Dette er ifølge forbrukerforskning utført av The Natural Marketing Institute, en strategisk rådgivningspartner som opererer i 30 land. Forskningen viste også at forbrukere er villig til å bruke opptil 20 % mer på miljøvennlige produkter og tjenester.
2. Økt produktivitet og reduserte kostnader
Mange bedrifter har opplevd større driftseffektivitet etter implementering av en mer bærekraftig forretningspraksis. Det gir mening når man tenker på at bedre bevaring og bruk av ressurser fører til en mer effektiv drift og lavere kostnader.
3. Bedre økonomiske muligheter og investeringsmuligheter
Finans- og investeringsanalytikere erkjenner at bærekraftplaner for energieffektivitet og reduksjon av miljøpåvirkning er et viktig kriterium for evalueringen av bedrifter. En Goldman Sachs-studie avdekket at bedrifter i seks bransjer der de er regnet som ledende bedrifter innen miljø-, sosial- og styringspolitikk, har overgått de andre bedriftene. En annen studie basert på CFO Research, der 175 økonomiledere deltok, viste at mer enn halvparten av dem mente at deres bedrift kom til å øke inntektene ved å ha sterke bærekraftinitiativer.
4. Økt beredskap for fremtidig lovgivning og kostnader
Ernst & Young-rapporten «The Top 10 Business Risks for Business» fremhever nødvendigheten av å være forberedt på skjerpede miljøkrav og økte energikostnader. Så tidlig som i 2020 er det anslått at bedrifter vil bli pålagt juridisk å redusere CO2-utslippene med 25 %, og at dette tallet kommer til å stige til noe mellom 50 og 80 % innen 2050. Dette vil påvirke både tilgjengeligheten til og prisen på energi, som er forventet å doble seg i løpet av det neste tiåret.
5. Forbedret rekruttering og ivaretakelse av gode ansatte
Folk vil i økende grad arbeide for bedrifter som «gjør det rette». Ifølge Adecco, et internasjonalt bemanningsselskap, mener 52 % av voksne ansatte at deres bedrift bør være mer miljøbevisste. Bærekraftig praksis har blitt en underbyggende faktor når det gjelder å bestemme hva bedriften står for, og for hvor etiske de ansatte i bedriften er. Faktisk er det å utvikle et program for bedriftens samfunnsansvar en av de fem beste interne rutinene for å sikre en etisk bedriftskultur. Dette ble konklusjonen i en global undersøkelse av forretningsetikk utført av American Management Association.
6. Bedre arbeidsmiljø for ansatte
Å velge mer bærekraftige produkter har den ekstra fordelen at det ikke bare er miljøvennlig, men personvennlig også. Miljøvennlige renholdsprodukter som er plantebaserte og 100 % biologisk nedbrytbare, inneholder for eksempel ingen farlige, kunstige kjemikalier. Det betyr at det er betydelig mindre sannsynlig at de er skadelige for helsen til de ansatte (innen renhold), noe som fører til mer fornøyde og friskere ansatte.
Du kan ringe en Lyreco-representant på følgende nummer:
02272
Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.