Det er fornuftig å drive en bærekraftig og miljøbevisst bedrift. Ikke bare fordi det finnes en grønnere måte å jobbe på, men fordi den kan gjøre bedriften sunnere, mer effektiv og først og fremst mer lønnsom.
Det finnes mange områder du kan gjøre endringer i, og til sammen kan besparelsene bli ganske betydelige, for ikke å snakke om reduksjonen i karbonutslipp.
1. Reduser belysningskostnader
Hvis det er deler av arbeidsplassen som ikke er i konstant bruk, for eksempel lagerrom og toaletter, kan du vurdere å montere bevegelsessensorer slik at lyset er på når det er noen i rommet. Du bør også sørge for at du bruker sparepærer på hele området
2. Skru ned temperaturen
Visste du at du kan redusere oppvarmingskostnadene dine med opptil 1 % for hver grad du skrur termostaten nede i løpet av arbeidsdagen? Å ha et fast nivå vil bidra til å opprettholde en passende temperatur på kontoret, og vil også gjøre bedriften mer bærekraftig. Du kan også vurdere å bruke tidsinnstilt oppvarming og på den måten sørge for at bygningen bare varmes opp når den er i bruk.
3. Slå av i stedet for å sette i standby-modus
Hvis bedriften din bruker mange stasjonære og bærbare datamaskiner, bør du oppmuntre de ansatte til å aktivere «dvalemodus» når de er ferdig for dagen. Grunnen er at maskiner i standby-modus fremdeles kan bruke opptil 50 % av den energien de ville ha brukt dersom de stod på. I løpet av ett år kan du redusere CO2-utslipp med opptil 136 kg.
4. Spar på forbruksvarer for utskrift
Hvorfor kjøpe en ny når en resirkulert skriverkassett koster mindre, bruker mindre energi og krever færre materialer å lage? Med Staples’ serie kan vi også garantere at kassettene alltid vil skrive ut med samme høye kvalitet.
5. Bytt til resirkulert papir
Selv om å skrive ut mindre og bevege seg mot et mer «digitalt kontor» åpenbart er den beste metoden for å kutte ned på utskriftskostnadene, vil det alltid vært et behov for å skrive ut ting. Det er ingen grunn til å ikke bytte til resirkulert papir. Kvaliteten er så god at det nesten er umulig å se forskjellen på resirkulerte og «nye». Du kan også stille inn skriveren til å bruke «dobbeltsidig utskrift» som standard.
6. Gjør kjøkkenet grønnere
Kjøkkenet er også en viktig del av arbeidsplassen. Du kan ta en mer bærekraftig tilnærming, for eksempel ved å bruke 100 % biologisk nedbrytbare drikkekopper eller søppelsekker laget av resirkulert materiale
7. Velg grønnere rengjøringsprodukter
Mange rengjøringsprodukter inneholder kjemikalier som er skadelige for miljøet, men det finnes produkter som er like effektive, bare at de er helt naturlige.
8. Bestill kun det du trenger
Det finnes en teori om at det er mest økonomisk å bestille kontormateriell i større kvanta, men dette er ikke alltid tilfellet. For eksempel har noen produkter, slik som selvklebende konvolutter, en begrenset oppbevaringstid. Å lagre store mengder materiell kan også ta opp plass som kunne vært brukt bedre. Dette er grunnen til at vi samarbeider med kundene for å finne den løsningen som er mest energi-, kostnads- og miljøeffektiv.
9. Bytt til oppladbare batterier
Mange ting, for eksempel kalkulatorer, klokker og trådløse datamus, går på batterier som vanligvis må byttes ofte. Standard batterier er dyre og må kasseres på riktig måte, så det er bedre å bruke oppladbare batterier i stedet. De kan brukes hundrevis av ganger etter bare ett kjøp.
10. Ikke kast – resirkuler
Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du plassere forskjellige resirkuleringsbeholdere for papir, papp, plast og metall rundt på kontoret. Hvis du har gammelt elektronisk utstyr som skjermer og datamaskiner du vil kvitte deg med, kan du resirkulere det lokalt for å forhindre at farlige kjemikalier som bly, kadmium og arsenikk havner på søppelfyllinger.
Hvis du følger alle disse tipsene, så er du på god vei mot en grønnere og mer bærekraftig bedrift, i tillegg til en som er mer lønnsom. Det er en vinn-vinn-situasjon.
Du kan ringe en Lyreco-representant på følgende nummer:
02272
Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.