Staples Solutions benytter cookies (og lignende teknikker som Facebook Pixels, beacons og Javascript) for websiden for å forbedre funksjonalitet og brukervennlighet, for å analysere trafikk og for reklameformål. Som en konsekvens av dette behandler cookies personopplysninger for forskjellige formål. Les mer om bruken av cookies på denne websiden i Cookie Policy. Les mer om hvordan denne websiden behandler personopplysninger i Personvernerklæringen. Ved å klikke på "OK" eller ved å åpne denne websiden, gir du tillatelse til anvendelse av disse cookies.

Logo Staples

Hva du bør si til folk som «ikke har tid» til bærekraft

Del på:
staples

I løpet av det siste tiåret har bærekraft blitt et av de mest brukte moteordene innen forretningslivet, og mange organisasjoner har introdusert en rekke retningslinjer og fremgangsmåter knyttet til det. Drivkraften bak mye av dette er selvsagt et miljøhensyn og et ønske om å bevare verdens ressurser. En ekstra fordel er imidlertid at en bærekraftig atferd ofte betyr økt lønnsomhet for bedriften ettersom de bevarer ressurser og kutter ned på avfall.

alfabetet, blad, illustrasjon, ingen person, symbol, type, natur, tekst, vekst, treet, flora, isolert, kunst, sett, økologi, døpefonten, skilt, typografiske, typografi, brev

Dette er vel og bra hvis alle i en organisasjon gjerne gjør sitt og deler de samme målene. Det kan imidlertid skape problemer hvis en ansatt nekter å støtte retningslinjene og fremgangsmåtene alle andre følger. Det kan også utgjøre en potensiell vanskelig situasjon for ledere som må finne metoder for å overbevise alle de ansatte om å følge rutinen, forhåpentligvis uten at det fører til disiplinære problemer.

Ta opp saken

Du bør la meldingen få litt tid til å synke inn og gi de ansatte litt tid til å handle. Noen undersøkelser av hvordan vaner dannes har vist at det kan ta mellom 21 og 250 dager før en atferd endrer seg.

Det første du bør gjøre er åpenbart å ha en uformell samtale med alle dine ansatte om de nye bærekraftige praksisene og eventuelle innvendinger de måtte ha. Etter at de har fått sagt sitt, kan det være en god idé å rolig forklare hvorfor bedriften har besluttet å omfavne bærekraft. Forklar hva dette innebærer ved å vise dem noen eksempler på hvordan dagligdagse artikler rundt omkring på kontoret kan bidra i prosessen med å bli mer miljøvennlig. Noen eksempler kan være resirkulert papir, naturlige rengjøringsprodukter eller t.o.m. sparepærer.

Det kan være at de aldri har tenkt på at bærekraft faktisk kan bidra til at organisasjonen sparer penger. Det kan også være en god idé å poengtere at reduserte utgifter betyr at det blir mer penger til frynsegoder og sosiale arrangementer for de ansatte.

Endre innstillinger

Hvis du graver litt dypere, kan det hende at du oppdager at motviljen deres er knyttet til det som oppfattes som ekstra bry med å gjøre ting som å resirkulere. Hvis dette er tilfelle, kan det være en god idé å gjøre dette enklest mulig for dem. Du kan for eksempel love å sette resirkuleringsbeholdere ved siden av arbeidsplassen deres eller forberede automatiske eller standard innstillinger (skriverinnstillinger, energisparende datamaskininnstillinger, belysning og oppvarming).

Det kan også lønne seg å tilby et ekstra incentiv for å inspirere de ansatte til å overholde retningslinjene, for eksempel ved å oppgradere de bærbare datamaskinene deres til en mer bærekraftig modell. Hvis de fortsatt er motvillige til å endre vanene sine, er det dessverre kanskje på tide at du begynner å bli streng. I likhet med andre arbeidssituasjoner er imidlertid belønning å foretrekke fremfor straff. 

Det er altså verdt å huske på at, i likhet med bærekraft, så er det alltid best å se langsiktig på ting. 

Del på:

Fortsett lesingen

Kontakt
close

La oss snakke sammen

Du kan ringe en Staples-representant på følgende nummer:

02272

Du kan også fylle ut skjemaet nedenfor, så vil en av våre representanter ta kontakt med deg innen kort tid.

Get help NO

Form